kiffe kiffe imorgon

Omslagsbild: ISBN 9789172638167, Kiffe kiffe imorgon

Fransk förortsmiljö är inte riktigt min hemmaplan, men omslaget till Faïza Guènes Kiffe kiffe imorgon kändes så tilltalande att jag inte kunde låta bli att låna den. Och vilken positiv överraskning den var! Kort roman fylld av härlig och lite svart humor som jag med glädje sträckläste på ett par timmar igår kväll.

Doria är femton år och bor i en förort till Paris. Pappan har stuckit hem till Marocko för att ta sig en ny fru och förhoppningsvis få en son (att Doria är en flicka har alltid varit en stor besvikelse). Mamman, som inte kan läsa och skriva, jobbar som städerska på ett hotell och lönen är verkligen inte den bästa. Doria berättar om socialtanter som med lätt nedlåtande min försöker hjälpa familjen och om hur det är att besöka stadsmissionen för att få kläder. Om att gå i terapi som betalas av försäkringskassan. Om att vara fattig mitt i storstaden. Men boken är inte någon snyftroman, det finns mycket värme och Doria och hennes mor umgås med en del färgstarka personer som livar upp tillvaron (jag gillar kvarterets skvallertant!). Sakta börjar också saker och ting att förändras och livet börjar se allt ljusare ut. 



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0