fransk afton



Efter en vecka i schemakaosets land var det underbart att igår ta en fika på Favoritkaféet tillsammans med E och sedan sjunka ned i biofåtöljen och avnjuta en fransk film med en Isabelle Huppert i toppform.

 

Filmen Maktens rus handlar om en kvinnlig rannsakningsdomare (spelade av Huppert) som bestämt sig för att sätta dit ett gäng korrupta höghöns från näringslivet. Det är svårt att hänga med i själva rättsprocessen (troligen för att min insyn i franskt näringsliv och fransk politik är lika med noll) med Huppert gör ändå denna långsamma film sevärd. Hon är sarkastisk, målinriktad och satsar allt på sitt jobb. En modern karriärkvinna som lärt sig maktens spel.

Gillar fransk film och även om denna var långt ifrån den bästa jag sett så är den ändå en film jag är glad att jag sett. Gillar också hur fransmän så ofta lyckas göra helt vardagliga scener, som att bädda sängen och att diska, till vettiga filminslag, det lyckas svensk film aldrig med.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0