dublin 4



Kände för riktigt lättsam läsning igår eftermiddag så jag knallade till biblioteket och lånade, för en gångs skull, en pocket. Det blev ett säkert kort när det gäller lättsam läsning; Maeve Binchy och boken Dublin 4.

Jag har läst någon Binchy förrut och det har väl funkat som ren underhållning, men Dublin 4 gör inte ens det. Den är faktiskt bara tråkig och även om jag förstår att tanken är att vi skall få följa personerna och deras lätt ångestfyllda tankar inför den stundande middagen hemma hos Carmel, så håller det liksom inte.

Carmel är en nervöst lagd, medelålders kvinna som en månad i förväg skickar ut middagsinbjudningar till några bekant. En av de inbjudna kvinnorna är hennes makes älskarinna och här tror man ju att det hela kan arta sig till att åtminstone bli en roande scen under middagen när maken och älskarinnan avslöjas, och kanske blir det så, jag orkade inte läsa så långt. Jag gav upp denna bok efter sjuttio sidor och jag rekommenderar nog ingen att försöka ta sig igenom de resterande etthundratrettio sidorna.

Dublin 4 är inte Binchys bästa bok .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0