vi som aldrig sa hora

Omslagsbild: ISBN 9789146215912, Vi som aldrig sa hora

Vi som aldrig sa hora
av Ronnie Sandahl är både omskriven och belönad med diverse utmärkelser och jag kan förstå det. Det har talats om att han är 80-talisternas röst i litterturen och det är förmodligen sant, åtminstone om även hans nästa bok håller samma klass.

Vi som aldrig sa hora är boken om småstadslivet för ett gäng killar. Om hopplösheten, om hur man antingen hamnar på det lokala storföretaget eller tar sig därifrån, om att ta sig därifrån och upptäcka att stockholmsförorten som tedde sig så exotisk är en ensamhetsfälla, om skammen att återvända till småstaden. Men det är också en skildring av unga mäns vänskap, om vad man förväntas göra och inte göra, om sprit och tjejer, om att upprätthålla bilden av vad en man är och om tjejer som göra vad som helst för killarna.

Det finns något djupt tragiskt över denna bok, något som jag, som själv är uppvuxen i en liknande småstad kan känna igen mig och inte minst min lillebror och hans kompisar i. 80-talisterna skulle bli de nya männen, men frågan är om de lyckats, om samhället någonsin givit dem chansen.

Boken är fylld av så många träffsäkra citat om killarnas liv att jag skulle vilja skriva ned dem alla, men det skulle liksom ta alldeles för mycket plats. Jag uppmanar er alla att istället läsa denna bok, särskilt alla ni som bor i en småstad och kan känna igen er. Boken är omöjlig att bara lägg ifrån sig och inte fundera vidare kring. Det är omöjligt att inte bli berörd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0