vi skulle älska om vi bara kunde

Vi skulle älska om vi bara kunde

Vi skulle älska om vi bara kunde
av Hanna Wallsten

Susanne jobbar på sin mors galleri där även hennes, av egen fri vilja och sorg, stumme far arbetar. Susanne har varit gift med Anders, som nu försöker starta ett eget galleri, men är numera tillsammans med hemtjänstarbetande Ingela som i sin tur är otrogen mot Susanne med prästen Katarina.

Ingela lämnar Susanne, som bestämmer sig för att åka till sin syster Sandra som sedan tio år är bosatt i Paris dit hon flyttade efter att hennes ungdoms pojkvän dött i en olycka (eller var det en olycka?). Susanne skall försöka reda upp allt, men hon är så hopplöst hjälplös. Mitt i allt så tar det slut mellan Ingela och Katarina och Katarina åker till Paris för att träffa Susanne ...

Och mitt i allt detta har vi Sergej, som hastigt och lustigt blivit anställd på galleriet som assistent men snart står där med hela ansvaret och fungerar som en slags spindeln i nätet (samtidigt som han lite i smyg drömmer om en passionerad stund med Anders) ...

Ja, herregud, det är mycket turer i denna relativt korta bok, men det är också bokens största behållning. Som läsare vill man veta hur det skall gå för dem alla. Vem får vem i slutändan och vad hände egentligen strax innan Sandra flyttar till Paris? Det jag saknar är djupet i karaktärerna, de är så många och jag önskar att jag som läsare hade fått lära känna dem bättre. Boken är ändå läsvärd och jag finner det faktiskt en aning befriande att slippa heteronormen för ett par timmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0