busters öron



Maria Ernestam följer upp sin debutsuccé Caipirina med döden (som jag inte alls gillade ...) med Busters öron, en bok om svek och kärlek och det krångliga med att vara mor och dotter.

Eva lever ett stillsamt liv på västkusten, sköter sina rosor och anser att det är mycket lättare med blommor än med familjerelationer. Av sitt barnbarn Anna-Clara får hon en dagbok i födelsedagspresent och i den skriver hon ned sitt livs historia med en mor som gör allt för att trycka ned henne med sårande ord och ständig frånvaro och en far i skymundan från denna krävande kvinna. Bokens kärlekshistoria är Evas möte med John, en brittisk flottist, som hon inleder en lång och något krånglig relation med som mestadels sker via brev. John är hennes livs kärlek men hon lever tillsammans med Sven och har en dotter, Susanne. Hur allt hänger ihop är faktiskt riktigt intressant och något annorlunda.

Jag tyckte om boken, men inte mer än så. Ernestam kommer troligen aldrig att bli en favoritförfattare för mig, men jag tror inte att hon sörjer över detta, finns så väldigt många andra som fullkomligt älskar hennes böcker! :)

PS: Hämnden med råttfällan är bokens absoluta höjdpunkt! Berättade om den för Sambon som tittade lidande på mig och bad mig om att "snälla, sluta, jag vill inte höra mer"! :) DS.


Kommentarer
Postat av: Västmanländska i skåne-exil

Tänk vad olika det kan vara. Jag gillade båda hennes böcker jättemycket! Det är tur att det finns så många böcker så alla kan hitta sina favoriter.

2007-10-17 @ 10:04:00
URL: http://ulejbro.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0