hur man botar en fanatiker



Tidigare i höstas så delades den lilla skriften Hur man botar en fanatiker av Amos Oz ut till alla gymnasieelever i årskurs två. Jag norpade självklart åt mig ett ex och i lördags tillbringade jag en timme med att läsa den, men jag vet inte om den lämnade något bestående intryck. Oz slår fast att en slumrande fanatiker vilar inom oss alla och att människor som vigt sitt liv åt att vara fanatiska saknar humor och alltså inte kan driva med sig själva. Huvudpoängen med boken är hur man löser konflikten mellan de fanatiska i Israel och Palestina. Oz förespråkar en tvåstatslösning, ser det som enda lösningen, och är noga med att inte skylla någon part för den uppkomna situationen (fast lite extra hackar han allt på övriga arabiska regeringars ageranden precis efter andra världskriget.).

Kanske är det jag som inte brinner tillräckligt mycket för denna fråga, men boken lämnar mig faktiskt oberörd. Jag kan se att den kanske skulle kunna fungera som grund för en diskussion i ämnena inom SO-sfären, men annars, jag vet inte ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0