glennkill - en fårdeckare



Brukar ju inte köpa deckare, och knappt låna dem heller för den delen, men så stod det bara en helt oemotståndlig deckare där bland alla andra  - Glennkill -en fårdeckare. Verkade hur galet och underligt som helst så den norpade jag självklart åt mig!

Leonie Swann har verkligen lyckats göra något originellt i en genre som annars känns rätt stereotyp och allt tar sin början med att på den irländska landsbygden ligger en dag en fåraherde mördad på ängen med en spade uppstickandes ut bröstkorgen. Fåren, med Miss Mapel i spetsen, bestämmer sig för att lösa fallet. Detta är minsann inga vanliga får! De är till och med lite litterärt bevandrade ...

Boken är så otroligt charmig och fåren är underbara små karaktärer där nog Mopple the Whale och Maude är mina absolut favoriter. Fåren är smarta, men också lite dumt naiva. De snokar omkring och får reda på en hel rad hemligheter som byborna försöker dölja, men vissa av fåren verkar ändå mest intresserade av att beta vidare ... :)

Rekommenderas varmt!

Kommentarer
Postat av: Västmanländska i Skåne

Jag shoppade den här boken igår, inspirerad av dig :)

2007-11-15 @ 22:37:01
URL: http://ulejbro.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0