spektaklet har börjat!



Så var spektaklet igång! 28 underbart blandade bidrag kunde under gårdagskvällen avnjutas under Eurovision Song Contests semifinal. Tyckte det var ett relativt starkt startfält, men det fanns ju riktiga bottennapp ...

   

Skall vi börja med Israel ... Vem tänkte här? Hur hemskt kan ett bidrag vara? Jag utnämner detta bidrag till det sämsta i schlagerhistorien! Hörde att Israel först hade tänkt dra sig ur eftersom de tyckte att scenen var för liten ... Varför krympte inte finnarna scenen ytterligare så hade Europa förskonats från denna upplevelse?!?!

     

Lettland var ju också ett märkligt inslag. Män i höga hattar och jeans sjunger på knackig italienska och folk tycker att det är tillräckligt bra för att gå vidare till finalen. Fanns ju bara cirka tjugofem låtar som var bättre! Sorgligt nog så tyckte min mor att detta bidrag var lite småtrevligt ... Börjar hon månne bli senil, döv och synskadad? Stackars lilla mor som inte förstår bättre! :)

 

Kvällens bästa bidrag var, utan tvekan, Ungern! Stark låt med blueskänsla, framförd av barfota tjej i tajta jeans och vitt linne. Enkelt och snyggt och mycket bra röst! Heja Ungern! Kvällens näst bästa bidrag var Hollands popdänga med kvällens snyggaste artist! Jag vill ha hennes frisyr! Tyvärr har jag ju inte sån´t hår så det kanske blir svårt ...

   

Kören lägger man sällan märke till, men när Belgien äntrade scenen gick körtjejen inte att missa. Har de inte uppfunnit BH:n i Belgien??? Kunde inget annat land ha skänkt den stackars kvinnan en BH? Melonerna hängde bokstavligen ned till midjan och jag drabbades av akut nack-, axel- och ryggvärk bara av att titta på henne. Någon som kan upplysa mig om underklädessituationen i Belgien? Kanske är det dags att starta en insamling?



Kristina Luuk var fantastisk som programledare för den svenska Melodifestivalen, men som kommentator av Eurovision Song Contest funkar han inte riktigt lika bra. Lite roligt var det dock när han helt ärligt utnämnde Tjeckiens bidrag (tror jag att det var) till tävlingens sämsta och hans bisittare försökte rädda situationen genom att säga att alla får rösta som de själv vill! Så typiskt svenskt och politiskt korrekt. (Tjeckiens låt var förresten ingen höjdare, men klart bättre än Lettland!) Tror dock att Luuk med bisittare kommer att vara bättre under finalen på lördag, gårdagen var ju bara uppvärmning. 



Nu laddar jag för fullt inför lördagens final, då penna och papper plockas fram och alla bidrag får plus - och minustecken samt en massa andra kommentarer för att man sedan skall kunna kora sin favorit. The Arks chanser? Svårt att säga, har ju inte sett alla bidrag, men min gissning är att Sverige hamnar topp fem i år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0