bokprat



Den senaste tiden har man framförallt sett två böcker i folks händer, den ena är I en klass för sig av Curtis Sittenfeld och den andra är Snabba cash av Jens Lapidus. Den första läser kvinnor, den andra läser män. Jag brukar alltid känna mig avvaktande till böcker (och filmer) som "alla" läser, man blir oftast besviken. Pressbyråns topplista representerar sällan min boksmak, men ändå köper jag en och annan bok där. Man vill ju hänga med! :)

Omslagsbild

På bokus hemsida beskrivs Snabba cash som en bok om känslokalla psykopater, om kokain och brott, om Stureplan och inneställen, om Österåkeranstalten och juggemaffian. Jag känner mig inte lockad. Varför vill så många läsa om detta? Jag gillar mysigare böcker! (Säger jag som både läst Gömda och Det skall bli mig ett sant nöje att döda dig på senaste tiden ...)

Omslagsbild

Tänkte att I en klass för sig kanske skulle motsvara min förväntningar lite bättre, och förhoppningsvis också vara snällare. Det är den. Egentligen är det inget fel på bok, den är bara så outsägligt tråkig. Huvudpersonen Lee Fiora går på en internatskola i USA, alla andra kommer från rika familjer och Lee är där på stipendium. Boken skildrar ingående Lees försök att passa in, hennes framväxande vänskap, minor hon går på och missar hon gör, kärlek till den outkomlige pojken. Det vanliga, fast kanske lite bättre. Varför är det då tråkigt? Kanske för att det är händelselöst och lite segt. Som att uppleva sin egen högstadietid om igen, fast inte i kortform. Böcker får gärna (kanske till och med skall) skildra verklighet, men det måste ske med finess och ibland måste man stryka partier i huvudpersonens liv som bara framstår som utfyllnad. Jag har läst halva boken, kanske kommer jag att läsa andra halva på något strand i sommar. Jag tvivlar dock.

Igår inhandlades fyra nya pcoketböcker och jag hoppas att någon av dem skall visa sig bli en riktigt bra läsupplevelse, var ett tag sedan sist. För alla som vill ha ett tips om en garanterat underbar läsupplevelse rekommenders Vad jag älskade av Siri Hustvedt. Njutning från första sidan! Bara omslaget bidrar till lyckorus!

Omslagsbild

PS: Ni som försök kommentera min blogg har säkerligen upptäckt att det inte fungerar, särskilt inte för er som befinner sig utanför Sveriges gränser. blogg.se har lovat att problemet skall vara löst, så nu skall det bara vara att kommentera igen. Jag älskar kommentarer, så kommentera gärna mera! DS.

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Hej!
Vad kul att du gillar böcker..jag skulle vilja rekomendera en serie böcker som inte lämnar någon oberörd, nämligen kebbeböckerna.
Gå in på www.kebbeforlaget.com och läs mer.
Vänligen//Gunilla

2007-05-08 @ 17:15:36
Postat av: blogg_bohemen

Tack för tipset!

2007-05-09 @ 17:51:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0