update - jul och nyår

Så har då ännu en jul och ett nyår förflutit. Ännu ett år att reflektera över och komma fram till att jag fortfarande inte gått ned i vikt och fortfarande inte gjort någon spännande resa, å andra sidan har jag för första gången i livet fått ett fast jobb och hittat en träningsform som jag gillar! Tycker plussidan överväger när jag ser tillbaka på 2006.



Under 2007 ser jag fram emot flytten till större lägenhet, att få inreda min läshörna och läsa ännu fler böcker samt att få tillbringa ännu ett år med min älskling!

Juldagarna och mellandagarna tillbringade jag i Hemstaden och hälsade på familjen och vännerna. Hektiskt som vanligt med middagar, shopping med mor, fika med vänner, tjejträff och besök hos farmor. Trots mycket inplanerat var det bara skönt att komma hem lite och bara roligt att träffa alla! Testade ny latte med smak av saffran och chokklad. Så gott! Varför kan de inte finnas en sådan på alla landets caféer?



Nyår tillbringades i stillhet tillsammans med Sambon. Unnade mig ett långt bad med julklappar från min kära vänner; algbad och smarrigt te! Somnade som vanligt före tolv och väcktes av raketer och smällare .... Vackert och högljutt, precis som det skall vara.

Jul i Hemstaden betyder att läsning inte hinns med, men jag har ändå läst ut Mississippi börjar i lobbyn på Peabody Hotel av Lee Smith. Hade förväntat mig lite mer deckarstuk och att det skulle framkomma om väninnan hade tagit livet av sig eller inte, så blev det inte. Boken kändes därför lite nonsensartad, som en TV-serie man glömmer så snart sista avsnittet sänts.



Köpte också årets Augustprisvinnare Svinalängorna av Susanna Alakoski. Mycket läsvärd! Rekommenderas varmt! Handlar om en finsk familj med spritproblem som i slutet av 60-talet får flytta in i ett nybyggt område som redan från början befolkas av människor med sociala problem. Bokens huvudperson är dottern i familjen, Leena 10 år. Läsaren följer hennes uppväxt som kantas av sprit, misshandel av modern, socialen och polisen och skräck för att modern självmordsförsök skall lyckas. Den handlar också om utsatta barn vänskap till varandra och tillflyktszonerna i skolan, söndagsskolan och simträningen.

Brukar inte gilla barndoms - och uppväxtskildringar med denna bok kändes verklig och berörde. Den fick mig också att känna tacksamhet över min föräldrars minimala alkoholintag, samtidigt som jag inte kan låta bli att fundera över hur många av min klasskamrater under skoltiden som hade en uppväxt liknande den i Svinalängorna. Säkerligen fler än jag vill veta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0