roligt på ukrainska



Har just läst ut en märklig, rolig och tragisk bok som jag gärna rekommenderar till alla mina bloggläsare: En kort berättelse om traktorer på ukrainska av Maina Lewycka.

En 84-årig man, bosatt i England sedan många, många år men ukrainare från början, blir hjälplöst förälskad i en yppig, 36-årig ukrainsk kvinna (med förkärlek för polyesterkläder och mikromat) som bara vill gifta sig med honom för uppehållstillståndet. (Hysteriskt redan inledningsvis!). Mannens båda döttrar får nys om saken och bestämmer sig, trots att de är osams och inte har pratat med varandra sedan moderns begravning, för att göra allt för att avstyra bröllopet. Vilket misslyckas och uppdraget förvandlas till att få en skilsmässa till stånd. Inte det lästtaste! Den ukrainska kvinnans son, som påstås vara ett geni, och make blandas också in i handlingen, tillsammans med den ukrainska kvinnans hyresvärd och en bilhandlare. Allt är kaos och tragik men så roligt att man ibland skrattar högt!

Vad har då traktorer med det hela att göra? Jo, mitt i allt kaos så skriver den 84-årige mannen på sitt livsverk med just titeln En kort berättelse om traktorer på ukrainska. Har nog aldrig läst något så skruvat som denna bok!



Igår insåg jag och Sambon att vi kanske lite smått måste börja tänka på flytten. Bestämde mig för att ta itu med skafferiet och något köksskåp till. Tänk vad mycket mjöl, kryddor och annat mystiskt som står i skafferiset med passerat utgångsdatum! Kändes som vanligt befriande att få kasta lite (en hel del)! I övriga skåp låg också en del som sparats i onödan ... Varför hamstrar vi så mycket onödiga saker? Kanske borde man ha färre skåp och lådor att stoppa allt skräp i ...

Men efter veckans rapport om kvinnan med elva knölsvanar i en liten etta får jag väl vara glad så länge det är papper och utgångna mjölförpackningar jag hittar! Undrar hur många svanar som går in i vår lägenhet?!?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0