dyster läsning




Läste just en artikel om bokläsandet i Sverige. Att män läser mindre än kvinnor är sedan länge bekant och att unga människor inte läser särskilt många böcker märker jag på mina elever. Tyvärr är siffrorna lägre än vad jag trodde. Av män i åldern 16-24 är det bara 22 % som varje vecka läser böcker, bland kvinnor i samma ålder är det 38 % som läser böcker varje vecka. Jämfört med 1980-talet har männens läsande minskat med 12 % och kvinnornas med 13 %.

Vad är det som gör att unga människor inte vill läsa böcker? Jag älskade böcker redan som liten. Innan jag kunde läsa var höjdpunkten på dagen att få krypa upp med lillebror och mor eller far i soffan och få lyssna på god natt-sagan. När jag började ettan skyndade jag mig att lära mig läsa så att jag kunde läsa serier och böcker på egen hand. Fanns (och finns) inget bättre än att via en bok förflytta sig till en annan människas värld och liv! Varför lockar detta inte längre? Tror inte att det enbart är Internet som är boven i dramat.

 

Förutom att oroa mig för det låga läsandet längtar jag nu desperat efter en semla (skall försöka hålla mig till "den riktiga semeldagen") och sportlov! Så långtråkigt på jobbet just nu! Efter sportlovet händer roliga saker två helger i rad: besök hos kära syster och syskonbarnen med konståkningsuppvisning och bandymatcher på schemat och helgen därefter flyttar vi till nya lägenheten! Äntligen!

 

Kommentarer
Postat av: Ylva

Visst är det konstigt detta med bokläsningen? Bara för att jag sitter mycket vid datorn betyder det inte att jag inte läser böcker. Jag tror att det blivit fel i uppfostringen av dagens ungdomar. De flesta som läser mycket har med det från barndomen, precis som du berättar att det var dagens högtidsstund med gonattsagan.

2007-02-08 @ 14:38:58
Postat av: blogg_bohemen

Kanske borde vi lagstifta om allas rätt till en godnattsaga! :)

2007-02-08 @ 15:19:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0