cosmopolitan, nej tack!

Alla som känner mig kan intyga att jag inte är en speciellt tjejig tjej, så för att utforska det egna könet lite mer bestämde jag mig för att köpa ultratjejiga tidningen Cosmopolitan igår. Men herregud, en sådan meningslös tidning! Sida upp och sida ner om vad man skall bära för kläder i vår för att vara trendig (vad är det för hemskt med att bara köpa det man gillar?) och ännu värre, vilka kläder man skall bära för att komma in på olika krogar runt Stureplan. Med alla respekt, vad har jag för behov av att veta det??? De flesta som läser tidningen bor med garanti inte i Stockholm och det krävs trots allt lite mer än rätt klädsel för att komma in. Suck, säger jag bara! Detta inköp var en engångsföreteelse, håller mig fortsättningsvis till drinken istället!




Bättre läsning var då Kartor för vilsna älskande av Nadeem Aslam som jag läst under lång tid nu. En verkligt storslagen berättelse om kulturkrockar i dagens England, om det svåra att upprätthålla sitt hemlands traditioner och religionsutövning, om vem som är en äkta muslim och vem som inte är det. Det är också en berättelse om föräldrar och barn och om hur svårt det kan vara att förstå varandra. I bakgrunden ligger hela tiden mordet på de bägge älskande, som lever tillsammans utan att vara gifta, ett hedersmord som till viss del skedde av en slump. Gripande roman som bör läsas just långsamt och med eftertanke. Avslutningsorden fick mig nästan att börja gråta, en mycket värdig avslutningsmening till denna underbara berättelse. 



Bästa som hänt under veckan är utan tvekan att jag äntligen hittat en frisör som kan klippa mitt hår som jag vill! Jag har letat ända sedan vi flyttade hit och visst har en del frisöret varit helt OK, men ingen fullträff. Nu skall jag bara köpa lite färg så blir det perfekt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0