alla mina systrar

Alla mina systrar

Så har jag då tagit mig igenom tegelstenen som gjorde mig så rastlös; Judith Lennox Alla mina systrar. En välskriven berättelse om fyra systrar och deras liv i början av 1900-talet. Som ni säkert märkt är jag välidigt förtjust i "kostymdrama"!

Iris söker i unga år efter en perfekt make som kan ge henne ett bekvämt liv, men avfärdar friare på friare, blir förälskad och ratad och bestämmer sig istället för att bli sjuksköterska. Eva, familjens konstnär, drömmer om bohemiskt liv i London, går konstskola och trasslar in sig i en kärleksaffär med en gift konstnär. Clemency, den minst vackra av systrarna, blir ofrivilligt kvar hemma och tar hand om modern, förälskar sig i en konsertpianist, men inser vid det första intima mötet att hon inte förstår varför kvinnor vill gifta sig. Till sist Marianne som gifter dig av kärlek första gången, men förlorar sin kärlek och gifter sig i hast en andra gång med en man som tar henne till Ceylon och ger henne ett liv i skräck.

Boken växlar mellan systrarna liv och det varierar vilken systers liv som är mest intressant att läsa om. Marianne blir nog ändå en personlig favorit och Iris framstår emellanåt som lite tröttsam. Som helhet är det dock riktigt tilltalande och boken kommer att bli en alldeles utmärkt TV-serie signerade BBC.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0