suveräna piaf!


Har just sett filmen om Edith Piaf - La vie en rose. Jag är mållös! Vilket människoöde. Vilken sorg. Vilket bevis på att framgång inte är det samma som lycka.

Ediths liv, med start i en barndom kantad av tragik då modern lämnar henne till mormodern som vanvårdar henne, fadern som tar henne till farmodern som driver ett horhus och sedan tar henne därifrån för ett liv bland cirkusvagnar och sprit sätter ramen för Edith Piafs tragiska liv. Jag gråter aldrig på bio, men denna gång blev det till och med för mycket för mig och tårarna rann. Kärleken mellan Edith Piaf och Marcel Cerdan är den kärlekshistoria som får mest utrymme i filmen, men många andra skymtar förbi och Piafs kärlekshistorier är ju på något vis redan så pass välkända att jag personligen inte känner att de andra saknas.

Jag minns Edith Piafs röst från radion i köket som alltid stod på med P4 inrattad när jag var liten. Naturligtvis var det Non, je ne regrette rien som spelades och det var i stort sett det enda jag uppskattade på franska på den tiden. (Jag har senare lärt mig att uppskatta franskan mycket mer även om jag inte kan tala den!) När jag gick i ettan på gymnasiet lånade jag, av någon anledning som jag inte minns, på sommarlovet hem en samlingsskiva med Edith Piaf och var trollbunden! Hennes röst är verkligen något utöver det vanliga och även om jag inte förstår ett ord av vad hon sjunger så är känslan så stark att det på något vis inte spelar någon roll. Kanske är det dags att göra ett inköp och åter låta mig trollbindas?

Svenska Dagbladets filmkritiker tyckte att filmen var väl tillrättalagd och att för många kärlekshistorier saknades (bland annat den med Yves Montand), men allvarligt talat, detta är en film och urval måste göras och publik måste komma. Jag håller inte med den kära kritikerna jag säger istället: Se den! Se den! Se den!

   

Kommentarer
Postat av: camilla

åh, den måste jag genast se! Så imponerande att den kommer till växjö före london!

har du hört anna-lena brundin sjunga piaf på skånska. det låter som ett vansinnigt projekt, men är helt fantastiskt!

2007-04-05 @ 10:09:14
URL: http://lasdagboken.blogdns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0