påsk i sammanfattning



Så var då påskledigheten snart till ända ... trist ... Jag måte erkänna att jag lever för ledigheter och tycker alltid att det känns tungt att återgå till jobbet. (Undantaget efter sommarlovet då det alltid känns nytt och fräscht att återvända.) Likt en elev så skriver jag också in i kalendern hur många dagar jag har kvar till sommarlovet ... hoppas att ingen kollega smygtittar i min kalender!

Har ändå varit ett lugnt och skönt påsklov då jag på allvar hittat tillbaka till gymmet och träningen. Behövs ibland lite tid för sådant! Har tränat alla dagar utom två och det känner jag mig riktigt nöjd med! Längesedan jag spenderade så mycket tid på en spinningcykel! Gillar att träna på dagtid och ha kvällarna fria, men det funkar ju sådär när man jobbar...



Påsklov ger också lite extra tid till läsning så nu har jag, efter alldeles för lång tid, läst ut Den stängda boken av Jette A Kaarsböl (ja det skall vara ett danskt ö men jag hittade inget ...). Mycket mysig bok i köpenhamnsk borgarmiljö under sent 1800-tal. Temat är (naturligtvis!) kärlek, men inte på det helt konventionella viset, här står istället friheten i fokus, men bara till en viss gräns. Persongalleriet är varierat och intressant och som bifigurer dyker bland annat Georg Brandes och Sören Kröyer upp. (Ja ... det skall vara danska ö igen ...) Visserligen kan man hela tiden räkna ut vad för slags hemligheter som finns i Frederik och Frederikkes äktenskap, men det gör inte så mycket, boken är läsvärd ändå! Vill egentligen inte kommentera handlingen mer än så för jag rekommenderar verkligen alla som gillar romaner som utspelar sig under denna tid att läsa boken. Jag önskar att jag hade läst den på orignalspråket danska för att verkligen komma i stämning, men gjort är gjort!



Har även hunnit med att sjunga med kören i kyrkan. Jag fascineras alltid över att det kommer så pass mycket folk som det gör till kyrkan. Där jag är uppvuxen kommer typ tio person till vanliga gudstjänster och kanske 50 vid högtider ... Tror att vi gjorde ett hyfsat bra framträdande även om många var bortresta och kören baa bestod av lite drygt halva styrkan. Roligt är det i alla fall att få framträda med det vi övar in och det är dessutom rätt vilsamt att sitta och lyssna på evangelier, predikningar, nattvardsförberedelser och annat. Religiös blir jag nog aldrig, i alla fall inte förrän jag blir gammal!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0