litteraturpris

Så har då årets Nobelpristagare i litteratur meddelas och som vanligt säger jag "Vem?????".  Varför känner jag aldrig till de som får litteraturpriset??? Måste börja läsa kultursidorna i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Hur som helst, i år är det en turkisk författare som fått priset: Orhan Pamuk. Tydligen en författare av mycket hög litterär klass, men det diskuteras också (som vanligt) om Akademiens eventuella politiska grunder till utnämningen av Pamuk.

Många vackra ord har naturligtvis sagts om Pamuk idag, och mest har han hyllats för sin förmåga att föra samman det traditionellt turkiska med den västeuropiska kultursfären. Han är också kontroversiell och kritiserar de ledande i Turkiet, för vilket han riskerat fängelse.

Brukar alltid säga att jag någon gång skall läsa en bok av varje Nobelpristagare, men hittills har det inte blivit så många ... Får läsa baksidan på böckerna som biblioteket lägger fram av Pamuk, kanske är det någon som fångar mitt intresse! Hans senaste bok Snö har i alla fall en vacker titel och vackert omslag.

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0