födelsedag

   

Årets födelsedag blev en behaglig upplevlse. Underbare Sambon inledde dagen med att överraska med hotellfrukost, alltid lika mysigt och gott! Eleverna var engagerade under lektionerna och jag hade inget större behov av att använda det krånglande Internet eller de lika krånglade kopiatorerna så jag hade en toppendag även på jobbet. Eftermiddag tillbringades tillsammans med Sambon på ett konditori där vi proppade i oss bakelser och kakor. (Det här med diet funkar, som ni förstår, sådär ...) Trevliga grattis-hälsningar och presenter förgyllde också dagen. Tack till alla och särskilt tack till J för det fina kortet från i somras! :)

Naturligtvis avslutades gårdagen med Idol. Felicia åkte ut och jag frågar mig bara: vad gör falsksjungande Johan kvar i tävlingen???



På bokfronten läser jag just nu Skam av Karin Alvtegen. Handlar om två kvinnor, den ena 55 år, kraftigt överviktig och självvalt isolerad i sin lägenhet, den andra en 38-årig chefsläkare  som aldrig vågat satsa på relationer och låter yttre framgång fylla livet. Både tvingas i boken att ta itu med de minnen de gjort allt för att undvika i hela sitt vuxna liv. Kvinnornas liv börjar så här mot slutet av boken vävas samman och jag väntar med spänning på upplösningen i denna bok som är tät av ångest och dolda skamkänslor som vuxit sig starka och tagit över kvinnornas väsen. För mig är den 55 årig kvinnan mest intressant då hela hennes tankevärd utgår från den strikt religiösa uppfostran hon fått i vad som i boken kallas Församlingen, en starkt sekteristisk rörelse som abskyr det kroppsliga och människans sexuella begär. Gripande öde, som tyvärr skulle kunna vara en sann historia.


Kommentarer
Postat av: Camilla

Stort grattis!
Vilken härlig födelsedag!

2006-11-18 @ 21:20:32
URL: http://lasdagboken.blogdns.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0